در حال بارگذاری ...
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

به گزارش ایران تئاتر، هشتمین جلسه نقد و بررسی آثار مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، روز دوشنبه، نهم بهمن، در تالار مشاهیر تئاتر شهر با حضور عوامل تولید نمایش‌ها و همچنین عرفان پهلوانی، محمدحسن خدایی و علی‌رضا نراقی به‌عنوان منتقدان نشست و سایر علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش «اول‌شخص»، «خوشبختی در اودسا» و «ما هم مردمی بودیم» مورد تحلیل قرار گرفتند.

«اول‌شخص»؛ بحرانی به پیش‌فرض داستان خود نمی‌افزاید

در اولین بخش از این جلسه، نمایش «اول‌شخص»، به نویسندگی و کارگردانی مهدی آشوغ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدحسن خدایی، منتقد بخش اول این نشست، نظر خود را این‌چنین مطرح کرد: «مونولوگ‌ها عمدتاً بر فعل حال (مضارع) نوشته می‌شوند، ولی در این نمایشنامه، مونولوگ‌ها بر پایه فعل گذشته (ماضی) طراحی شده‌اند. از نظر مضمونی نیز با درامی روان‌شناختی روبه‌رو هستیم که در این‌گونه از درام‌ها، همه عوامل محرک خارج از متن، نادیده گرفته می‌شوند و تنها بر عوامل روانی شخصیت‌ها تکیه می‌شود.»

سپس مهدی آشوغ، کارگردان نمایش توضیح داد: «در این نمایش، داستان خانواده‌ای روایت می‌شود که دور میزی نشسته‌اند و هیچ گفت‌وگویی با یکدیگر ندارند. ازاین‌رو، رویکرد نمایش من، سمت‌وسوی مونولوگ به خود گرفت.»

محمدحسن خدایی در ادامه نقد خود افزود: «به نظر می‌رسد این نمایش بر پایه تعامل و گفت‌وگو بین افراد خانواده داستان نمایش پیش نمی‌رود و بیشتر، نگاه و جبر کارگردان بر پیشرفت صحنه‌ها حاکم بوده است. نکته دیگر اینکه من این اجرا را اجرایی اکسپرسیونیستی می‌دانم که مبتنی بر یک پیش‌فرض آغاز می‌شود، ولی رابطه شخصیت محوری نمایش با واقعیت مخدوش است، درنتیجه، در برابر این پیش‌فرض، مقاومتی وجود ندارد تا بحرانی شکل گیرد.»

«خوشبختی در اودسا»؛ بهره‌مندی از ریتم و ایجاز خوب

در بخش دوم جلسه، نمایش «خوشبختی در اودسا» به نویسندگی «داوود پورحمزه» و کارگردانی «رضا شاه‌کرمی»، مورد بررسی منتقدان قرار گرفت.

«عرفان پهلوانی»، منتقد این نمایش گفت: «با توجه به ژانر اجتماعی و ساختار متن، می‌توان این نمایش را با نمایشنامه‌های «سه خواهر» آنتوان چخوف و «خانه برناردا آلبا» فدریکو گارسیا لورکا، تطبیق داد. در بسیاری از آثار ادبی، موضوع برادرکشی وجود دارد، ولی نکته‌ای که در این نمایش جالب‌توجه است، حرکت داستان به‌سوی خواهرکشی است. درباره کارگردانی نمایش، باید به ریتم و تمپو و ایجاز خوب آن اشاره کنم که از امتیازات بالای این نمایش هستند. همچنین می‌توان گفت که این نمایش، هیچ قطعه زائدی ندارد.»

«ما هم مردمی بودیم»؛ تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

در سومین بخش این نشست، نمایش «ما هم مردمی بودیم» به نویسندگی امین ابراهیمی و کارگردانی احسان ملکی مورد بررسی قرار گرفت. علی‌رضا نراقی، منتقد این نمایش در ابتدا گفت: «در این نمایش، دو پرسش اساسی مطرح می‌شود؛ اول آنکه چرا باید در پایان‌بندی نمایش، همه کاراکترها را از بین ببریم؟ و دوم آنکه چرا آدم‌های نمایش، هیچ توانایی در تغییر وضعیت خود ندارند؟ همچنین، ما تضادی را بین فرم متن نمایش و فرم اجرایی آن می‌بینیم که گویی بر یکدیگر منطبق نیستند. در این نمایش هم ما شاهد قطعاتی هستیم که دارای بار احساسی بیش‌ازاندازه هستند که خود می‌توانند به عاملی ضد احساس تبدیل شوند.»

ملکی، کارگردان نمایش نیز در پاسخ به ارزیابی منتقد نمایش گفت: «تلاش کرده‌ام تا در بیان احساسات شخصیت‌های نمایش دچار افراط نشوم و با شیوه کارگردانی و طراحی صحنه، ارتباطی درست را با مخاطب ایجاد کنم و همه قطعات تصویری نمایش را در پازلی با چیدمان درست در این راه ارتباطی به مخاطب برسانم.»




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات
ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات

جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است
گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است

کارگردان نمایش خیابانی «رومئوBژولیت» تثبیت بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه بیان کرد.

|

نظرات کاربران